Begroting 2019

Paragraaf lokale heffingen

Overzicht kostendekkendheid

Als gevolg van de wijzigingswet BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) dient per 2017 de paragraaf lokale heffingen een overzicht op hoofdlijnen te bevatten van de diverse heffingen. In dit overzicht dient inzichtelijk te worden gemaakt hoe bij de berekening van de tarieven van heffingen, die hoogstens kostendekkend mogen zijn, wordt bewerkstelligd dat de geraamde baten de ter zake geraamde lasten niet overschrijden. Ook dient naar voren te komen wat de beleidsuitgangspunten zijn die ten grondslag liggen aan deze berekeningen en hoe deze uitgangspunten bij de tariefstelling worden gehanteerd.

De “grote belastingen”, zoals afvalstoffenheffing en rioolheffing, zijn hierbij het meest in het oog springend. Jaarlijks wordt aan de hand van de kosten een becijfering gemaakt van de hoogte van de benodigde opbrengsten. Bij beide belastingen worden grote tariefschommelingen afgevlakt door te werken met een voorziening. Voor “kleine belastingen” als de diverse legessoorten mogen maximaal kostendekkende tarieven worden gevraagd.

Overzicht kostendekkendheid 2019

Heffing

Lasten taak-velden

Apparaats- kosten

Over- head

BCF-
BTW

Storting voor- ziening

Kwijt- schelding

Rente

Totale lasten

Andere inkomsten

Baten heffing

Onttrek- king voor- ziening

Totale baten

Kosten- dekkend- heid

Riool- heffing

360.350

244.802

116.000

170.529

572.819

1.464.500

1.464.500

1.464.500

100%

Afval- stoffen- heffing

1.334.749

120.864

115.933

405.356

34.000

9.000

2.019.902

1.943.000

76.902

2.019.902

100%

Leges titel 1

46.498

700.028

89.583

9.765

845.874

-91.150

318.648

227.498

26,9%

Leges titel 2

177.755

662.177

100.792

37.329

978.053

12.321

942.548

954.869

97,6%

Leges titel 3

91.719

164.535

30.750

14.725

301.729

12.435

12.435

4,1%

Lijkbe- zorging

75.735

157.835

28.868

7.000

269.438

50

233.902

233.952

86,8%

Markt- gelden

3.550

14.239

2.135

19.924

1.949

5.956

7.905

39,7%

Rioolheffing
Eind 2017 is het geactualiseerde Gemeentelijke Rioleringsplan vastgesteld. De huidige inkomsten liggen op € 1,5 miljoen euro per jaar. Het nieuwe GRP laat zien dat het totaal van de jaarlijkse heffingsinkomsten op het huidige niveau kan blijven. Op basis van dit GRP is er in de planperiode van het GRP geen kostenstijging voorzien. Er wordt wel geïndexeerd op basis van inflatie. Om in de toekomst onderhoud te kunnen uitvoeren, zonder dat de tarieven hoeven te stijgen, wordt er gespaard in een voorziening.

Afvalstoffenheffing
Bij de behandeling van het voorstel om over te gaan tot verhoging van de afvalstoffenheffing (oktober 2017), is  besloten om het vastrecht van € 135 (2018) stapsgewijs te verhogen met € 15 in 2019 en
€ 6 in 2020. Via het raad-informatiesysteem is uw raad nader geïnformeerd over de financiële consequenties van deze tariefsverhoging. Het tekort wordt gedekt uit de voorziening reiniging. Het grootste deel van het bedrag aan kwijtschelding gaat op aan kwijtschelden van het vastrecht afvalstoffen heffing, daarom is het in het overzicht kostendekkendheid in zijn geheel meegenomen.

Leges
Titel 1 Algemene dienstverlening
De tarieven voor de rijbewijzen en reisdocumenten worden door het Rijk vastgesteld. Dit betekent dat de gemeente beperkt invloed heeft om te streven naar een volledige mate van kostendekkendheid. Daarnaast brengen de servicepunten extra kosten met zich mee.

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Voor de leges in algemeenheid geldt dat voor 2019 een trendmatige aanpassing van 1% wordt doorgevoerd. De verordening en tarieventabel worden verder geactualiseerd op basis van recente wetswijzigingen en bedrijfsvoering. Binnen de titels van de legesverordening is er geen sprake van kruissubsidiëring. Bij kruissubsidiëring worden onrendabele activiteiten gesubsidieerd met winst uit rendabele activiteiten.

Lijkbezorging
Gelet op het feit dat de begraafplaatsen een parkachtig karakter hebben, is een hogere mate van kostendekkendheid moeilijk te realiseren.

Marktgelden
Marktgelden worden geheven op basis van de verordening precariobelasting. Gelet op het feit dat we een dergelijke voorziening voor onze burgers in stand willen houden, ligt een hogere mate van kostendekkendheid niet binnen bereik.

Tarievenbeleid overige belastingen 2019

Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
Voor 2019 stelt het college een verhoging van de opbrengst met 6% voor. Omdat de gegevens van de hertaxatie in oktober 2018 bekend worden, kunnen dan pas de nieuwe tarieven worden berekend. Gelet op de positieve ontwikkelingen op de woningmarkt kan dit betekenen dat de totale WOZ-waarde ten opzichte van 2018 stijgt. De ontwikkeling voor het bedrijfsonroerend goed is nog niet stabiel waardoor hier nog een daling wordt verwacht.

Hondenbelasting
De opbrengst van de hondenbelasting komt ten goede aan de algemene middelen. Hondenbelasting wordt geheven per hond, voor iedere hond boven het aantal van één binnen hetzelfde huishouden wordt anderhalf maal het tarief in rekening gebracht.Voor 2019 is rekening gehouden met de trendmatige tariefsverhoging van 1%.

Precariobelasting
Voor 2019 wordt een trendmatige aanpassing van 1% doorgevoerd.

Toeristenbelasting
Voor 2019 blijft het tarief per overnachting gehandhaafd op € 0,85.