Begroting 2019

Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Het beleidskader
Het beleidsplan integraal beheer openbare ruimte vormt het beleidskader voor het onderhoud van de gemeentelijke wegen. Met het in 2017 vastgestelde beleidsplan is het gewenste onderhoudsniveau en zijn de benodigde financiële middelen vastgelegd. Met het vastgestelde niveau wordt ingezet op het  behoud van onze duurzame en veilige wegen. Het beleid is uitgewerkt in het vastgestelde wegenbeheerplan (college van B&W 12 juni 2017).

Kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren
De omvang van het gemeentelijke wegennet bestaat naast bermen en bermsloten uit ongeveer 2,7 miljoen vierkante meter verhard oppervlak en ongeveer 0,2 miljoen vierkante meter onverharde en half verharde paden en rijbanen.

De onderhoudstoestand van wegen is onderverdeeld naar de volgende vier thema’s: duurzaamheid, veiligheid, comfort en aanzien. De onderhoudstoestand wordt beoordeeld conform de beeldkwaliteitscatalogus openbare ruimte en aan de hand van de criteria voor rationeel wegbeheer van het CROW.

Voor duurzaamheid en veiligheid geldt het beeldkwaliteitsniveau B (voldoende – functioneel), die is vertaald vanuit het zogenoemde kwaliteitsniveau R voor rationeel wegbeheer, waarbij het percentage verharding onvoldoende ≤ 4%. Voor aanzien geldt het beeldkwaliteitsniveau C (Matig), waarbij het percentage verharding onvoldoende ≤ 7%.

Vergelijking diverse systemen voor onderhoudskwaliteit

R++

A+

Zeer goed

Zeer intensief

Nagenoeg ongeschonden

R+

A

Goed

Intensief

Mooi en comfortabel

R

B

Voldoende

Standaard

Functioneel

R-

C

Matig

Extensief

Onrustig beeld, discomfort of enige vorm van hinder

Nvt

D

Te slecht

Nvt

Kapitaalvernietiging, uitlokking van vernieling, fucntieverlies, juridische aansprakelijkheid of sociale onveiligheid

Vergelijking onderhoudskwaliteiten (CROW–publicatie 323)

Indicator

Bron

2016

Duurzaamheid percentage verharding onvoldoende ≤ 4%

Inspectie

4%

Veiligheid percentage verharding onvoldoende ≤ 4%

Inspectie

4%

Aanzien percentage verharding onvoldoende ≤ 7%

Inspectie

7%

Financiële consequenties beleidsdoel
De totale lasten/baten voor wegen (exclusief apparaatskosten) vallen onder programma 3 Beheer openbare ruimte en omvatten de verharde en onverharde wegen. Het budget is opgedeeld in regulier budget en budget voor groot onderhoud. Dit budget is exclusief het budget voor het reinigen van de openbare ruimte maar inclusief het budget voor bermen en bomen in het buitengebied.

x € 1.000

Begroting 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Regulier budget

391

395

401

407

Groot onderhoud budget

730

730

730

730