Besloten Vennootschap
Besloten Vennootschap
CBL Vennootschap B. V.
CBL Vennootschap B. V.
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
€ 145.000
€ 135.000
€ 125.000
Vreemd vermogen
€ 8.000
€ 5.000
€ 5.000
Resultaat
-/- € 20.000
-/- € 10.000
-/- € 10.000
Gemeentelijke bijdrage
Bron
jaarrekening
CBL Vennootschap BV
CBL Vennootschap BV
Beleidsvoornemens
Het initieel vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln. Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap.
Ondanks dat het CBL Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.Ontwikkelingen
n.v.t.
Risico's
Met de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.81 BW.Besloten Vennootschap
Vordering Enexis B. V.
Vordering Enexis B. V.
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
€ 9.172
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 356.319.796
€ 356.505.000
€ 0
Resultaat
-/- € 15.000
-/- € 10.000
-/- € 20.000
Gemeentelijke bijdrage
Bron
jaarrekening
Vordering op Enexis BV
Vordering op Enexis BV
Beleidsvoornemens
Op dit moment resteert alleen nog de lening van de 4e tranche. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen.
Naar verwachting zal de vennootschap eind 2019/begin 2020 geliquideerd kunnen worden.
Ontwikkelingen
n.v.t.
Risico's
De aandeelhouders lopen zeer beheerst geachte risico’s op Enexis voor de niet -tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.Besloten Vennootschap
Verkoop Vennootschap B. V.
Verkoop Vennootschap B. V.
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
€ 150.934
€ 137.500
€ 125.000
Vreemd vermogen
€ 19.656
€ 7.500
€ 7.500
Resultaat
€ 1.025.000
-/- € 12.500
-/- € 12.500
Gemeentelijke bijdrage
Bron
jaarrekening
Verkoop Vennootschap BV
Verkoop Vennootschap BV
Beleidsvoornemens
Het initieel vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, € 800 mln.
Eind juni 2016 is het General Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap.
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.
Ontwikkelingen
n.v.t.
Risico's
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Het financiële risico is na de liquidatie van het General Escrow Fonds relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.
Besloten Vennootschap
CSV Amsterdam B. V.
CSV Amsterdam B. V.
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
€ 869.698
€ 770.000
€ 670.000
Vreemd vermogen
€ 64.924
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 2.229.404
-/- € 100.000
-/- € 100.000
Gemeentelijke bijdrage
Bron
jaarrekening
CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
Beleidsvoornemens
De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) worden ingediend. Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Naar verwachting zal de vennootschap eind 2019/begin 2020 kunnen worden geliquideerd.Ontwikkelingen
N.v.t.
Risico's
Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven tot het bedrag van € 8.035.783,- die nog resteert op de escrow-rekening en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.Besloten Vennootschap
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
€ 1.620.245
€ 1.610.000
€ 1.590.000
Vreemd vermogen
€ 17.940
€ 5.000
€ 0
Resultaat
-/- € 22.000
-/- € 10.000
-/- € 20.000
Gemeentelijke bijdrage
Bron
jaarrekening
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Beleidsvoornemens
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.
Ontwikkelingen
N.v.t.
Risico's
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 1.496.822) (art 2.:81 BW). Dit risico is voor Dalfsen gelet op het aandelenbelang 0,0432%.
Gemeenschappelijke regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Gemeenschappelijke regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Bedrijfsvoeringsorganisatie jeugdzorg regio IJsselland
Bedrijfsvoeringsorganisatie jeugdzorg regio IJsselland
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 65.975
Bron
Beleidsvoornemens
Zowel de samenwerkende gemeenten als de BVO hebben in 2017 op basis van de vastgestelde uitgangspunten voor nieuw beleid, naast de reguliere uitvoering van de jeugdhulp, uitvoering gegeven aan het ontwikkelen en implementeren van een nieuw inkoop- en financieringsmodel. De effecten van dit model zijn merkbaar in de gehele ondersteuningsstructuur voor jeugdhulp. De contracten voor 2018 (e.v.) met jeugdhulpaanbieders zijn tijdig afgesloten en de invoering van het nieuwe model is per 1 januari 2018 gerealiseerd.
Ontwikkelingen
In 2017 heeft besluitvorming plaats gevonden over aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling op de gewijzigde uitvoeringsstructuur en naamgeving van de bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) IJsselland per 1 januari 2018. De GR en de beleidsontwikkeling wordt ondersteund door het Service team Jeugdhulp IJsselland (STJ). De Gemeenschappelijke Regeling is nog steeds in de vorm van een BVO.
Risico's
De ontwikkeling van een nieuw inkoop- en financieringsmodel heeft in 2017 een groot beroep gedaan op medewerkers van de BVO, medewerkers van de gemeenten en jeugdhulp aanbieders. Ook in 2018 vraagt de nieuwe werkwijze nog de nodige aandacht en door ontwikkeling. Dit kan tot gevolg hebben dat de huidige gemeentelijke bijdrage in de komende jaren niet volstaat.
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 29.971
31.744
32.377
Bron
Beleidsvoornemens
De Sociale Recherche verricht op verzoek van de aangesloten gemeenten onderzoek naar fraude binnen de sociale zekerheidsregelingen.
Ontwikkelingen
Het rechtmatigheidstoezicht op naleving van de Wmo krijgt steeds meer de aandacht, zowel binnen gemeenten als binnen de Sociale Recherche. Tot 2017 werd met name onderzoek verricht naar de Participatiewet. Een aantal gemeente, waaronder Dalfsen, heeft inmiddels ook het toezicht op de rechtmatigheid van de Wmo belegd bij de Sociale Recherche.
Risico's
De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
€ 3.024.881
€ 3.435.000
€ 4.008.000
Vreemd vermogen
€ 33.320.672
€ 30.899.000
€ 31.421.000
Resultaat
€ 555.550
€ 0
-/- € 352.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.697.227
€ 1.722.407
€ 1.786.263
Bron
Jaarrekening VRIJ
Begroting 2018 VRIJ
Begroting 2019 VRIJ
Beleidsvoornemens
Het ambitieniveau van het beleidsplan voor de periode 2015-2018 is om uiterlijk in 2018 de rol als betrouwbare partner te versterken en in de regio leidend te zijn in de samenwerking bij branden, incidenten en crises tussen hulpverleningsdiensten, gemeenten en andere partners. De medewerkers zetten hun professionaliteit in om samen met inwoners, bedrijven en instellingen te werken aan een realistisch niveau van risicobeperking en zelfredzaam handelen voor, tijdens en na een calamiteit.
Het huidige beleidsplan loopt tot en met 2018. Echter: In haar vergadering van 27 september 2017 heeft het AB van de veiligheidsregio besloten het beleidsplan met één jaar te verlengen (t/m 2019). Reden hiervoor is om in 2018 actief het gesprek aan te kunnen gaan met de gemeenteraden, om deze meer in positie te brengen in relatie tot de Veiligheidsregio. De raad zal dus in het najaar van 2018 actief worden betrokken bij de totstandkoming van de meerjarenbeleidskaders vanaf 2020.Ontwikkelingen
Voorafgaand aan de begroting 2017 is de verdeelmethodiek herzien. Door het algemeen bestuur is op 23 maart 2016 namelijk gekozen voor een combinatiemodel voor de verdeling van de kosten. De kosten worden vanaf 2017 voor 75% verdeeld op basis van de historische kosten en voor 25% op basis van een meer geobjectiveerde methodiek, te weten het gemeentefonds.
Na drie jaar, dus in 2019, wordt de verdeelmethodiek opnieuw geëvalueerd waarbij in principe het gekozen combinatiemodel gehandhaafd blijft. Er wordt alleen gekeken of het geobjectiveerde aandeel van het gemeentefonds in de verdeelmethodiek kan worden vergroot. Voorafgaand aan de evaluatie wordt door het algemeen bestuur op basis van de ontwikkelingen op dat moment besloten hoe de evaluatie exact vorm zal krijgen.Voor Veiligheidsregio IJsselland blijft er nog een te realiseren taakstelling voor de ontoereikende BTW compensatie van structureel 130.000 euro (vanaf 2024). Dit nadeel is tijdens het proces van de regionalisering al in beeld gebracht.
Risico's
Door de Veiligheidsregio is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, wijzigingen in beleid of financiering van de Rijksoverheid en complexiteit Europese aanbestedingen.
Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Met behulp van een zogenaamde Monte-Carlo (MC)-simulatie is het verband tussen risico en aan te houden weerstandsvermogen bepaald. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat, op basis van een zekerheidspercentage van 90%, het weerstandsvermogen 1,18 miljoen euro zou moeten bedragen. De benodigde weerstandscapaciteit ligt in de lijn der verwachting op basis van de bedragen die andere veiligheidsregio’s hanteren.
Veiligheidsregio IJsselland heeft op 31-12-2017 een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Dit betekent dat de veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te behouden.
Op basis van het huidige risicoprofiel is de beschikbare weerstandscapaciteit als onvoldoende te beschouwen. Het is echter wel raadzaam definitieve uitspraken pas te doen wanneer enige ervaring is opgedaan met de gevolgde werkwijze in het benoemen en inschatten van risico’s.
De benoemde risico's kunnen langdurige financiële gevolgen hebben. De eventuele financiële gevolgen kunnen voor een beperkte periode worden gedekt. In die periode moet een structurele oplossing worden gevonden. De gemeente kan worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort, zie bovenstaand percentage.Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
€ 1.378,.000
€ 1.239.000
€ 1.227.000
Vreemd vermogen
€ 5.733.000
€ 5.511.000
€ 5.283.000
Resultaat
€ 211.000
-
-
Gemeentelijke bijdrage
€ 995.172
€ 956.000
€ 999.000
Bron
jaarrekening GGD
GGD
GGD
Beleidsvoornemens
GGD IJsselland: voor een gezonde samenleving (Missie december 2016).
Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij.
We zetten ons in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. We maken mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. We werken aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doen we door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn.We opereren in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiezen daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen.
We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.GGD IJsselland werkt voor ruim 520 duizend inwoners.
GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.
Ontwikkelingen
In 2018 is een nieuwe bestuursperiode ingegaan. Het bestuur van GGD IJsselland ontwikkelt in 2018 het beleid voor de langere termijn in de vorm van een nieuwe bestuursagenda.
Risico's
Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie.
Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling.
Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort.Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein.
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Omgevingsdienst IJsselland
Omgevingsdienst IJsselland
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
n.v.t.
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 76.198
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 100.589
€ 500.302
€ 507.437
Bron
Jaarrekening 2017 RUD
Begroting 2018 Omgevingsdienst
Begroting 2019 Omgevingsdienst
Beleidsvoornemens
Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. Onze onafhankelijke experts wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. Deze gedachte vatten we samen in onze missie:
Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven.
We vormen een moderne uitvoeringsorganisatie die voorop wil lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen.
De Omgevingsdienst IJsselland wil een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. Onder het motto ‘Lokale binding, regionale bundeling’ combineert de Omgevingsdienst nabijheid met schaalvergroting. De verbinding van kwaliteitsverbetering en efficiencywinst komt zo binnen bereik. De Omgevingsdienst is een betrouwbare partner in de keten met het Openbaar Ministerie (OM), politie, Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) en Veiligheidsregio (VR) en een samenwerkingspartner van de waterschappen in Overijssel. De Omgevingsdiensten die zijn ontstaan hebben het doel om meerwaarde te creëren op het gebied van de fysieke leefomgeving. De Omgevingsdienst IJsselland wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland.Het managementteam geeft in de eerste drie jaar prioriteit aan de ontwikkelopgaven:
• borgen en doorontwikkelen van politieke sensitiviteit en lokale binding;
• vormen van één organisatie, en
• anticiperen op inwerkingtreding Omgevingswet, wet VTH, wet Natuurbescherming en wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen.Ontwikkelingen
In 2018 zijn er gemeenteraadsverkiezingen geweest. Daarnaast zien we op het werkveld van de Omgevingsdienst veel nieuwe ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie. Ook de sanering van asbestdaken < 2024 in Overijssel is een dossier dat onze aandacht vraagt. In overleg met de 12 deelnemers van de Omgevingsdienst zullen wij onze kennis en expertise inzetten om op deze dossiers de gewenste resultaten te boeken. De primaire meerwaarde van de Omgevingsdienst is natuurlijk gelegen in de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de milieutaken. In het tweede jaar van ons bestaan zullen we de basis hiervan verder verstevigen en uitbouwen. In 2019 zullen wij ook de samenwerking met de Veiligheidsregio en de GGD verder intensiveren. Beide gemeenschappelijke regelingen zijn ook actief in het fysieke domein. In 2018 is hiermee al een aanvang gemaakt door bijvoorbeeld gezamenlijk vorm te geven aan een voorlichtingsprogramma voor nieuwe gemeenteraden.
Risico's
De Omgevingsdienst IJsselland is pas van start. Doordat er weinig historische gegevens zijn brengt dit onzekerheden in de begroting met zich mee. Er is wel gebruikt gemaakt van gegevens van andere omgevingsdiensten. De twee grootste onzekerheden worden toegelicht. De eerste zijn de reiskosten. Er zijn veel verschillende regelingen voor de werknemers, dit is moeilijk om te prognosticeren en we kunnen niet naar het verleden kijken. In de loop van 2018 verkrijgen we meer inzicht en kunnen we, waar mogelijk, bij sturen. Daarnaast zal het verkregen inzicht de basis vormen voor de evaluatie van het mobiliteitsplan in de eerste helft van 2019. Een tweede onzekerheid is de dienstverlening overeenkomst met Zwolle. Er is sterk gestuurd in een gezamenlijke verantwoordelijkheid om binnen het gestelde kader te blijven. Dit kader is echter vastgesteld voor de start van de Omgevingsdienst . Er zijn in de loop van de tijd ook nieuwe componenten ontstaan welke lastig te voorspellen waren maar wel te monitoren. Bijvoorbeeld het meerwerk aan de ICT hardware en dienstverlening. Met behulp van deze monitoring sturen we ook op de componenten waar ruimte in zit om zo binnen het gestelde kader te kunnen blijven opereren.
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus - Tricijn (GBLT)
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus - Tricijn (GBLT)
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
€ 580.000
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
€ 6.476.000
n.b.
n.b.
Resultaat
€ 1.415.797
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 400.333
€ 397.000
€ 426.000
Bron
jaarrekening GBLT
Begroting GBLT incl. 1e wijziging.
Begroting GBLT
Beleidsvoornemens
Kwaliteit van dienstverlening is aangewezen als ontwikkelstrategie voor GBLT. Het algemeen bestuur heeft dat benoemd en vanaf 2017 is gestart om die ambitie vorm te geven, o.a. door het aantrekken van gekwalificeerde medewerkers en inzet van speciale software. Het aantrekken van de medewerkers is gebeurd voor de processen van waarderen, business control en informatie.
Ontwikkelingen
Door aanpassing van de privacyregels van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) per 25 mei 2018 zijn er afspraken gemaakt worden tussen de gemeente en GBLT over uitwisseling van gegevens. Binnen de kaders van de nieuwe wetgeving wordt gezocht naar een praktische en werkbare oplossing om uitwisseling van gegevens zo soepel mogelijk te laten verlopen.
In 2018 is gestart met de voorbereiding van de aanbesteding van de belastingapplicatie, waarvan de inrichting in 2019 moet plaatsvinden. De kosten voor deze vervanging zijn opgenomen in de begroting voor 2019.
De waardering voor de WOZ wijzigt van waardering op m³ naar waardering op m². Uiterlijk in 2022 moet de WOZ-waarde bepaald te zijn op basis van oppervlakte. Het proces om te komen tot deze waardering is in 2017 opgepakt.
Risico's
Het grootste risico betreft een tijdige en volledige oplegging en afdracht aan de gemeente van de diverse gemeentelijke belastingen door GBLT. In de dienstverlening overeenkomst zijn afspraken gemaakt over tijdstip van oplegging en afdracht van de belastingen. In de tussentijdse rapportages wordt de voortgang gemonitord en zo nodig actie ondernomen.
Door na de vaststelling van de nota risicomanagement de uitvoering op te pakken, is er (op termijn) sprake van een proactieve en integrale beheersing van de risico's, waardoor er geen onaangename verrassingen ontstaan.
GBLT werkt in opdracht van en voor rekening en risico van de deelnemende overheden. Dat betekent dat de begrotingsresultaten worden verrekend met de deelnemers. Het betekent ook dat GBLT geen weerstandsvermogen heeft om tegenvallende resultaten op te vangen. GBLT kent wel een bestemmingsreserve om onverwachte schommelingen in het uit te betalen bedrag in verband met proceskostenvergoedingen WOZ, die onder andere worden geclaimd door de NCNP bureaus, op te vangen en te egaliseren.
Naamloze Vennootschap
Naamloze Vennootschap
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
€ 4.953 mln
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
€ 135.041 mln
n.b.
n.b.
Resultaat
€ 393 mln
n.b.
n.b.
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Jaarrekening BNG
Beleidsvoornemens
BNG Bank is de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Ontwikkelingen
n.v.t.
Risico's
Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerde kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien.
Naamloze Vennootschap
Vitens N. V.
Vitens N. V.
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
€ 533,7 mln
€ 537,1 mln
€ 552,9
Vreemd vermogen
€ 1.194,4 mln
€ 1.240 mln
€ 1.294 mln
Resultaat
€ 47,7 mln
€ 20,5 mln
€ 14,0 mln
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Jaarrekening Vitens
schrijven Vitens 28-08-2018
schrijven Vitens 28-08-2018
Beleidsvoornemens
Vitens wil een bijdrage leveren aan het verlagen van de maatschappelijke kosten en dit is verankerd in de continuïteitsdoelstelling en strategie van Vitens. Het beleid is gebaseerd op een drietal lijnen: zo laag en stabiel mogelijke tarieven, continuïteit van de onderneming (solvabiliteit > 25%) en dividend (minimaal 40% en maximaal 75% van het netto resultaat). De doelstelling, die in de AvA van 14 juni 2012 is vastgesteld om de solvabiliteit op een minimumniveau van 30% te laten uitkomen geldt nog steeds. In het financiële beleid is het versterken van de solvabiliteit als eerste prioriteit opgenomen.
Ontwikkelingen
Op 13 oktober 2016 is in de RvC vergadering ingestemd met het “herijkte” Financieel Beleid van Vitens en dit is vervolgens vastgesteld in de Aandeelhoudersvergadering van 24 november 2016. Dit beleid doet recht aan vigerende wet- en regelgeving compliance), het belang van de klant en aandeelhouders en is realistisch voor Vitens. Het is van kracht voor de kalenderjaren 2017 t/m 2019. Aanvullend is afgesproken om driejaarlijks het vigerende Financieel Beleid te beoordelen en afhankelijk van in- of externe ontwikkelingen hierop aanpassingen door te voeren.
Het huidige financiële beleid kent de volgende elementen:- Continuïteit: De solvabiliteit is vastgesteld op een eigen vermogen minimaal gelijk aan 30% van het balanstotaal en de omvang van de rentedragende schulden is gelijk of lager dan het voorgaande jaar.
- Tarieven: Vitens streeft naar zo laag mogelijke drinkwatertarieven, onder voorwaarde dat aan de continuïteitsdoelstelling en vigerende wet- en regelgeving wordt voldaan. Uitgangspunt hierbij is een bedrijfsresultaat (EBIT) dat jaarlijks wordt begroot op het niveau van het vastgestelde maximaal toegestane WACC-percentage.
- Dividend: Het dividend wordt gerelateerd aan het nettoresultaat;
Het bedrag aan dividend dat wordt uitgekeerd bedraagt minimaal 40% en maximaal 75% van het nettoresultaat. Relevant hierbij is de benodigde toevoeging aan de reserves om de continuïteit van de onderneming te waarborgen.
Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd.
Daarnaast is het belangrijkste risico het uitkeren van lagere dividenduitkeringen, dan waar de gemeente rekening meehoudt. Het dividend wordt gerelateerd aan het netto resultaat. Het bedrag aan dividend dat wordt uitgekeerd bedraagt minimaal 40% en maximaal 75% van het netto resultaat.
Tevens is er nog een achtergestelde lening met een looptijd van 15 jaar waar de gemeente jaarlijks rente over ontvangt. In geval van faillissement bestaat het risico dat de gemeente deze lening niet terug ontvangt. Dit risico wordt als zeer laag geschat.
Naamloze Vennootschap
Wadinko N. V.
Wadinko N. V.
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
€ 67,6 mln
€ 68 mln
€ 68,5 mln
Vreemd vermogen
€ 3,2 mln
€ 1,5 mln
€ 1,5 mln
Resultaat
€ 1,5 mln
€ 1,1 mln
€ 1,3 mln
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarverslag Wadinko
Wadinko
Wadinko
Beleidsvoornemens
Wadinko continueert het huidige beleid en wil groei en innovatie in de regio bevorderen. Het streven is dat de Wadinko participaties over vijf jaar een substantieel hogere omzet hebben dan nu en dat er over 5 jaar beduidend meer mensen werken bij de Wadinko bedrijven dan nu. Wadinko streeft een goede spreiding van haar investeringen in het werkgebied na. Wadinko richt zich bij voorkeur op de maakindustrie en zakelijke dienstverlening. Het doel is maximaal 2-3 nieuwe participaties en 1 - 2 exits per jaar. Om de groeiambitie te realiseren zal de initiële investering per participatie stijgen. Daarnaast wil men meer investeren in bestaande participaties om groei en innovatie te ondersteunen. De innovatie en samenwerking tussen bedrijven en derden wordt gestimuleerd en daarvoor wordt ook geld gereserveerd.
Ontwikkelingen
Wadinko gaat de komende jaren meer investeren in human capital. Dit omdat ondernemers juist daarmee extra waarde kunnen creëren en wordt ingezet op leiderschap en talentontwikkeling voor alle niveaus binnen organisaties.
Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar.
Naamloze Vennootschap
Enexis Holding N. V.
Enexis Holding N. V.
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
€ 3.808 mln
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
€ 3.860 mln
n.b.
n.b.
Resultaat
€ 207 mln
n.b.
n.b.
Gemeentelijke bijdrage
Bron
jaarverslag 2017 Enexis
Beleidsvoornemens
Met de aandeelhouders is overeengekomen dat het uit te keren dividend over de planperiode van het Strategisch Plan maximaal 50% van de nettowinst zal bedragen, waarbij een minimumniveau van jaarlijks € 100 miljoen wordt nagestreefd. Dit percentage zal verlaagd worden als deze uitkering ertoe leidt dat het bedrijf binnen vijf jaar haar A-rating-profiel kan verliezen.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.
Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:- Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
- Betrouwbare energievoorziening;
- Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
- Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
- Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.
Ontwikkelingen
n.v.t.
Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd. Daarnaast is een risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen garantiedividend.
Naamloze Vennootschap
N. V. ROVA Gemeenten
N. V. ROVA Gemeenten
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
€ 30.906.000
€ 36.224.000
€ 37.324.000
Vreemd vermogen
€ 52.701.000
€ 64.600.000
€ 64.600.000
Resultaat
€ 7.441.000
€ 4.400.000
€ 4.575.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.794.824
€ 1.913.720
€ 1.913.720
Bron
rekening 2017
begroting 2018, schrijven ROVA
begroting 2018, schrijven ROVA
Beleidsvoornemens
ROVA is op koers met betrekking tot de ontwikkelvisie 2010-2020 welke in december 2010 is vastgesteld in de AvA. De uitdagingen voor de komende periode zijn:
- Verder ontwikkelen van de gesloten kringlopen voor de huishoudelijke afvalstoffen die worden ingezameld.
- Samen met de gemeenten verkennen hoe de openbare ruimte nog efficiënter kan worden beheerd en daarin differentiatie aangebracht kan worden rekening houdend met de wensen en eigen inbreng van inwoners.
- Doorontwikkelingen van het gemeentelijk afvalbeleid (realisatie VANG-doelen).
- Ondersteunen bij de implementatie van de Participatiewet door bijvoorbeeld het bieden van leerwerktrajecten.
- Vergroten van bewustwording door voorlichting en educatie om draagvlak en betrokkenheid te creëren bij de inwoners.
Ontwikkelingen
n.v.t.
Risico's
Bij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot.
Stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA·
De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.
Stichting
Stichting
Stichting Dalfsen Werkt
Stichting Dalfsen Werkt
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
109.932
101.250
97.200
Vreemd vermogen
0
0
0
Resultaat
0
0
0
Gemeentelijke bijdrage
3.762.701
3.375.000
3.240.000
Bron
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Beleidsvoornemens
De stichting stelt geen beleid vast.
Ontwikkelingen
In 2017 is een evaluatierapport opgeleverd over het functioneren van de stichting. De aanbevelingen zijn overgenomen en op basis daarvan heeft in 2017 verder onderzoek plaatsgevonden. In 2018 zullen naar verwachting met name in het proces rondom de detachering van re-integratie kandidaten, wijzigingen worden doorgevoerd.
Risico's
De gemeente Dalfsen heeft de SDW opgericht om de functie te vervullen van werkgever voor personeel met een (vast) WSW dienstverband of tijdelijk dienstverband (in het kader van re-integratie vanuit de Participatiewet). Omdat de stichting volledig afhankelijk is van de bijdragen van de gemeente Dalfsen komen alle risico’s voor rekening van de gemeente. Hierbij moet met name gedacht worden aan verminderde loonwaarde bij het detacheren, waarbij bij bijvoorbeeld ziekte geen vergoeding door de gemeente wordt ontvangen. De reguliere bijdragen zijn opgenomen in de begroting. Het risico van hogere kosten wordt als laag ingeschat.
Stichting
Stichting Administratiekantoor Dataland
Stichting Administratiekantoor Dataland
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Eigen vermogen
€ 750.829
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
€ 522.463
n.b.
n.b.
Resultaat
€ 92.827 -/-
n.b.
n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Stichting Dataland
Beleidsvoornemens
In de loop van 2017 bleek de omzetdaling van de Vastgoedscanner aanzienlijk sterker dan verwacht. Het streven van DataLand om deze omzetdaling in 2018 te compenseren met de stijgende omzet uit KNOOP-abonnementen, werd (en wordt) helaas geen realiteit.
DataLand zet in extra in op:
1. De vergroting van het gebruik van KNOOP-diensten onder gemeenten en gemeentelijke samenwerkingsverbanden;
2. De verbreding van het gebruik van KNOOP-diensten onder belastingsamenwerkingsverbanden, veiligheidsregio’s, omgevingsdiensten en waterschappenOntwikkelingen
Het bestuur van DataLand heeft besloten om te onderzoeken:
1. Wat de voor- en nadelen zijn van een zelfstandig voortbestaan van DataLand;
2. Welke mogelijkheden er zijn van externe ondersteuning/herpositionering door bijvoorbeeld een sterkere binding met andere relevante organisaties zoals VNG/VNG-Realisatie, SVB-BGT of het Kadaster.Risico's
Het financieel risico is laag en beperkt zich tot het in certificaten geïnvesteerde bedrag. Het betreft een eenmalige storting. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. Verstrekking van gegevens aan afnemers vindt plaats tegen verstrekkingskosten. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de drieledige taken van de organisatie – een stichting zonder winstoogmerk – uit te voeren.