Alle gemeenten zijn verplicht om een tabel met financiële kengetallen op te nemen in de begroting en de jaarstukken. Dit is opgenomen in een ministeriële regeling.
De kengetallen geven een globaal inzicht in de verwachte financiële ontwikkelingen in de gemeente. Een afzonderlijk kengetal zegt weinig over hoe de financiële positie moet worden beoordeeld. De kengetallen zullen in samenhang moeten worden bezien, omdat ze alleen gezamenlijk en in hun onderlinge verhouding een goed beeld kunnen geven van de financiële positie van de gemeente.
De volgende zes financiële kengetallen worden onderkend:
- Netto schuldquote
- Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
- Solvabiliteitsratio
- Structurele exploitatieruimte
- Grondexploitatie
- Belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonshuishouden
Financiële kengetallen | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
Netto schuld quote | 20% | 34% | 34% | 26% | 20% | 16% |
Netto schuld quote gecorrigeerd | 10% | 24% | 25% | 18% | 12% | 10% |
Solvabiliteitsratio | 59% | 58% | 59% | 59% | 59% | 59% |
Structurele exploitatieruimte | 4,86% | -2,29% | 0,18% | 0,67% | 1,55% | 1,44% |
Grondexploitatie | 36% | 36% | 32% | 24% | 18% | 15% |
Belastingcapaciteit | 89% | 83% | 87% | 91% | 92% | 92% |
Hieronder treft u voor de begroting per genoemd kengetal een uitleg aan, inclusief de berekening en beoordeling.
1. Netto schuldquote
Definitie:
De netto schuldquote geeft de verhouding weer tussen het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. Hierin is een nuancering op zijn plaats. Het kan namelijk voorkomen dat gemeenten veel geld doorlenen aan derden. Om die reden is de 'netto schuldquote gecorrigeerd' ontwikkeld. Hierin is het doorleeneffect geëlimineerd en geeft daarmee een zuiverder beeld van de positie van de gemeente weer.
Netto schuldquote | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vaste schulden | + | 20.522 | 19.127 | 17.732 | 16.336 | 14.941 | 13.545 |
Netto vlottende schuld | + | 3.606 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
Overlopende passiva | + | 3.945 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
Financiële activa | - | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitzettingen | - | 12.152 | 4.000 | 4.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Liquide middelen | - | 255 | 494 | 110 | 2.005 | 4.351 | 5.110 |
Overlopende activa | - | 2.277 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Totale baten | 65.643 | 61.301 | 59.532 | 61.306 | 61.920 | 60.540 | |
Netto schuldquote | 20% | 34% | 34% | 26% | 20% | 16% |
2. Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
Netto schuldquote gecorrigeerd | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vaste schulden | + | 20.522 | 19.127 | 17.732 | 16.336 | 14.941 | 13.545 |
Netto vlottende schuld | + | 3.606 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
Overlopende passiva | + | 3.945 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
Financiële activa | - | 6.953 | 6.301 | 5.361 | 4.917 | 4.388 | 3.901 |
Uitzettingen | - | 12.152 | 4.000 | 4.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Liquide middelen | - | 255 | 494 | 110 | 2.005 | 4.351 | 5.110 |
Overlopende activa | - | 2.277 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Totale baten | 65.643 | 61.301 | 59.532 | 61.306 | 61.920 | 60.540 | |
Netto schuldquote gecorrigeerd | 10% | 24% | 25% | 18% | 12% | 10% |
Beoordeling:
Dit kengetal laat zien dat de gemeente in verhouding veel eigen middelen heeft (ter vergelijk: een ratio van 60% is het gemiddelde van alle gemeenten). De rentelasten en aflossingen drukken dus beperkt op de exploitatie.
3. Solvabiliteitsratio
Definitie:
De mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Dit wordt uitgedrukt in het percentage eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal. In het bedrijfsleven is dit een veelgebruikte ratio en daar wordt een minimum norm gehanteerd tussen 25% en 40% voor een solvabele vermogenspositie.
Solvabiliteitsratio (bedragen x € 1.000) | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen | 50.644 | 45.752 | 43.792 | 41.985 | 40.368 | 38.988 |
Balanstotaal | 86.208 | 79.290 | 74.065 | 71.159 | 68.490 | 65.940 |
Solvabiliteitsratio | 59% | 58% | 59% | 59% | 59% | 59% |
Beoordeling:
Hoe hoger dit percentage, hoe beter voor de weerbaarheid. Een solvabiliteit groter dan 50% is zeer positief te noemen. De gemeente Dalfsen heeft een zeer solvabele vermogenspositie. De gemeente is goed in staat om financiële klappen en risico's op te vangen.
4. Structurele exploitatieruimte
Definitie:
Om een flexibele begroting te kunnen bewerkstelligen is het zinvol de structurele baten hoger te laten zijn dan de structurele lasten. De structurele exploitatieruimte wordt bepaald door het saldo van de structurele baten en lasten en het saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves gedeeld door de totale baten en uitgedrukt in een percentage.
Structurele exploitatieruimte | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
Structurele lasten | 56.321 | 63.942 | 60.792 | 62.339 | 62.579 | 61.049 |
Structurele baten | 58.181 | 60.749 | 59.192 | 61.106 | 61.920 | 60.540 |
Structurele toevoegingen aan reserves | 804 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Structurele onttrekkingen aan reserves | 2.137 | 1.810 | 1.730 | 1.662 | 1.637 | 1.400 |
Totale baten | 65.643 | 61.301 | 59.532 | 61.306 | 61.920 | 60.540 |
Structurele exploitatieruimte | 4,86% | -2,29% | 0,18% | 0,67% | 1,55% | 1,44% |
Beoordeling:
Hoe hoger dit percentage hoe beter. Een positieve uitkomst van dit kengetal houdt in dat de gemeente structurele lasten kan afdekken door structurele baten. Dit kengetal laat zien dat de gemeente in staat is de structurele lasten af te dekken met structurele baten. De (meerjaren) begroting is structureel sluitend. Hierin is een positieve ontwikkeling zichtbaar.
5. Grondexploitatie
Definitie:
De boekwaarde van de voorraden grond zijn van belang, want deze waarden moeten meerjarig worden terugverdiend bij de verkoop. De ratio wordt berekend door de bouwgrond in exploitatie te delen door de totale baten van de programmabegroting in de bijlage 4.2.
Kengetal grondexploitatie in % | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
Bouwgronden in exploitatie | 23.653 | 21.872 | 19.171 | 14.971 | 11.114 | 9.277 |
Totale baten | 65.643 | 61.301 | 59.532 | 61.306 | 61.920 | 60.540 |
Kengetal Grex | 36% | 36% | 32% | 24% | 18% | 15% |
Beoordeling:
Het kengetal geeft aan hoe groot de grondpositie (de waarde van de grond) is ten opzichte van de totaal geraamde baten. Hoe lager dit percentage is, hoe beter voor de financiële weerbaarheid. Een grondexploitatie van 10% of hoger wordt beschouwd als kwetsbaar. De komende jaren zullen de voorraden gronden afnemen en daarmee zal de kwetsbaarheid worden verminderd.
6. Belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonshuishoudens
Definitie:
Het cijfer geeft inzicht hoe de belastingdruk zich in de gemeente verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De ruimte die een gemeente heeft om zijn belastingen te verhogen wordt vaak gerelateerd aan de totale woonlasten. Het Coelo en 'waarstaatjegemeente.nl' publiceren deze gegevens.
Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
OZB last gezin gemiddelde WOZ-waarde | 278 | 302 | 320 | 339 | 350 | 353 |
Rioolheffing gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 139 | 137 | 137 | 137 | 137 | 137 |
Afvalstoffenheffing voor gezin | 230 | 161 | 174 | 180 | 180 | 180 |
Totale woonlassten voor gezin bij gem. WOZ-waarde | 647 | 600 | 631 | 656 | 667 | 670 |
Woonlasten landelijk T-1 | 723 | 721 | 723 | 725 | 727 | 729 |
Woonlasten tov landelijk gemiddelde jaar ervoor | 89% | 83% | 87% | 91% | 92% | 92% |
Beoordeling:
De gemiddelde woonlast ligt voor een 'gemiddeld gezin' in Dalfsen ruim lager dan het landelijke gemiddelde, ondanks dat een stijging van 6, 6, 3 procent bij de OZB is opgenomen. De gemeente zou meer inkomsten uit belastingen kunnen verwerven. Of dit al dan niet gebeurt is een beleidskeuze.