Begroting 2019

Paragraaf bedrijfsvoering

Geo-informatie en documentbeheer

Geo-informatie

Integraal objectbeheer
Landelijk wordt er door de VNG onderzocht hoe het stelsel van basisregistraties beter op elkaar kan worden afgestemd. De hoofdvraag van het onderzoek is hoe de geo-gerelateerde basisregistraties als BAG, BGT maar ook de WOZ kunnen worden samengevoegd tot één integrale objectenregistratie. Wij zullen deze ontwikkelingen op de voet volgen.

Binnen de gemeente zullen wij komend jaar een koppeling realiseren tussen de BGT en het beheerpakket Openbare Ruimte (wegen en groen), waardoor de eerste stap om integraal te werken tussen beide disciplines wordt gezet.

Pilot werkproces BAG-WOZ
In de tweede helft van 2018 wordt in samenwerking met het GBLT een pilot uitgevoerd waarbij van verleende omgevingsvergunningen (nieuwbouw- /verbouw woningen) de BAG-objecten en de WOZ-onderdelen integraal door de gemeente worden ingewonnen.
De verwachte voordelen die uit de pilot moeten blijken zijn:

  • efficiëntie slag in de BAG-WOZ keten door het bouwdossier slechts eenmalig te gebruiken (eenmalig inwinnen, meervoudig gebruik van gegevens);
  • vergroten consistentie BAG-WOZ gegevens (kwaliteit en tijdigheid);
  • er worden minder privacygevoelige gegevens uitgewisseld tussen de gemeente en het GBLT (i.r.t. AVG);
  • efficiëntieslag bij het GBLT, doordat gemeenten een deel van de WOZ-objectenregistratie op zich nemen.

Na de pilot zal een evaluatie plaatsvinden waarna zal worden besloten of de beproefde werkwijze ingevoerd gaat worden.

Interactieve webkaarten
Vanuit verschillende beleidsterreinen is interesse voor thematische- en interactieve kaarten die in een webviewer kunnen worden gepresenteerd. In het kader van dienstverlening, maar ook om de gelijke informatiepositie tussen overheid en burger te versterken, bieden zulke kaarten een enorme toegevoegde waarde.
Het komende jaar zullen wij onderzoeken hoe wij hier invulling aan kunnen geven waarbij rekening wordt gehouden met kosten, baten en privacy (AVG).

Basisregistratie Ondergrond (BRO)
Per 1 januari 2018 is de Wet basisregistratie ondergrond (BRO) in werking getreden. De BRO zorgt voor één uniforme landelijke registratie van gestandaardiseerde gegevens over de ondergrond, die door alle bestuursorganen samen wordt aangelegd en gebruikt.
De implementatie van de BRO binnen de werkprocessen van de gemeente Dalfsen is afgerond voor de op dit moment verplichte registratieobjecten.
In de komende jaren zal het aantal aan te leveren registratieobjecten in verschillende tranches toenemen.